Nawigacja Treść Narzędzia dostępności

BIP



 

Kadra projektu:

Za projekt odpowiada Dyrektor OPS (nadzoruje przebieg realizacji wszystkich działań zaplanowanych w Projekcie, uczestniczy w promocji).

Koordynator Projektu na zlecenie Dyrektora koordynuje projekt. Prowadzi sprawy zw. z: monitoringiem i ewaluacją poszczególnych zadań oraz oceną postępu całego projektu, rekrutacją uczestników, dokumentacją osobową Beneficjentów Ostatecznych, organizowaniem i kontrolą pracy Zespołu Projektowego, reagowaniem na nieprawidłowości zw. z realizacją zadań, dokumentowaniem przebiegu poszczególnych działań (zdjęcia, filmy, itp),kontaktami z IP II, bieżącym nadzorem nad prawidłowością realizacji kontraktów socjalnych, współpracą z pracownikami socjalnymi realizującymi kontrakty, kontrolą prawidłowości wydatkowania środków, pomocą w realizacji kontraktów socjalnych.

Koordynator nadzoruje pracą Zespołu Projektowego:

  • Asystent Koordynatora - zadania z zakresu przygotowania i przeprowadzania postępowań zw. z Ustawą o zamówieniach publicznych (zakup sprzętu i usług), prowadzenie pełnej dokumentacji związanej z usługami zlecanymi w projekcie oraz realizacją umów, koordynacją szkoleń i kursów (z pełną dokumentacją zrealizowanych szkoleń).
  • Specjalista d/s Finansów – prowadzenie finansów Projektu, czynności księgowe i rachunkowe zw. z realizacją budżetu projektu, sporządzanie wniosków o płatność w części finansowej, archiwizacja dokumentów księgowych, współpraca z Głównym Księgowym OPS.

W realizację projektu zaangażowani są:

  • pracownik ds. kadrowych – sporządzanie umów o pracę i dokumentacji pracowniczej, prowadzenie kadr, przygotowanie zaświadczeń, dyplomów dla potrzeb projektu
  • pracownik ds. płac – odpowiada za naliczanie wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych w ramach Projektu, premii i dodatków,
  • doradca zawodowy - realizuje indywidualne konsultacje z osobami objętymi kontraktami, przygotuje zajęcia dla potrzeb KIS-u, wypracuje indywidualne plany działania z każdym uczestnikiem kontraktu.
  • psycholog - konsultacje z uczestnikami kontraktów, zajęcia na potrzeby KIS-u, badanie ankietowe uczestników.
  • informatyk/grafik - obsługa strony internetowej dla celów Projektu oraz opracowanie materiałów promocyjnych.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ul. M. Reja 2A
Kędzierzyn – Koźle, 47-220
Tel. (fax) (077)4835949

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego:
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej: Fundusze Strukturalne: Europejski Fundusz Społeczny: Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu:

Projekt pn. „Nie-Sami-Dzielni – rozwój usług społecznych oraz wspierających osoby niesamodzielne.”


O projekcie.


Projekt partnerski „Nie-Sami-Dzielni – rozwój usług społecznych oraz wspierających osoby niesamodzielne” jest współfinansowany z środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa VIII-Integracja Społeczna.


Liderem projektu jest Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu.


Termin realizacji: od 01.12.2016 r. do 30.06.2023 r.


Całkowite koszty projektu: 22 078 356,82, w tym dofinansowanie z EFS: 18 766 603,29 zł.


Partnerzy projektu - 11 gmin z województwa opolskiego:

  1. Gmina Kędzierzyn Koźle - całkowite koszty zadań w projekcie: 578 363,83 zł,
    w tym dofinansowanie z EFS: 491 609,28 zł
  2. Gmina Głubczyce - całkowite koszty zadań w projekcie: 122 957,34 zł,
    w tym dofinansowanie z EFS: 84 777,85 zł
  3. Gmina Branice - całkowite koszty zadań w projekcie: 131 171,17 zł,
    w tym dofinansowanie z EFS: 111 495,39 zł
  4. Gmina Pokój - całkowite koszty zadań w projekcie: 89 669,24 zł,
    w tym dofinansowanie z EFS: 78 456,07 zł
  5. Gmina Nysa - całkowite koszty zadań w projekcie: 1 303 856,07 zł,
    w tym dofinansowanie z EFS: 957 247,57 zł
  6. Gmina Lubsza - całkowite koszty zadań w projekcie: 121 385,55 zł,
    w tym dofinansowanie z EFS: 103 177,71 zł
  7. Gmina Zawadzkie - całkowite koszty zadań w projekcie: 69 990,24 zł,
    w tym dofinansowanie z EFS: 47 635,44 zł
  8. Gmina Paczków - całkowite koszty zadań w projekcie: 713 499,82 zł,
    w tym dofinansowanie z EFS: 606 474,93 zł
  9. Gmina Kluczbork - całkowite koszty zadań w projekcie: 303 535,76 zł,
    w tym dofinansowanie z EFS: 258 005,39 zł
  10. Gmina Popielów - całkowite koszty zadań w projekcie: 439 600,13 zł,
    w tym dofinansowanie z EFS: 324 742,43 zł
  11. Gmina Biała - całkowite koszty zadań w projekcie: 236 956,51 zł,
    w tym dofinansowanie z EFS: 156 956,51 zł


Budżet Lidera projektu:
17 967 371,16  zł, w tym dofinansowanie z EFS: 15 546 024,72 zł.


Cel główny projektu:

Głównym celem realizacji projektu jest zwiększenie dostępu do usług społecznych świadczonych w województwie opolskim na rzecz osób niesamodzielnych, starszych
i niepełnosprawnych, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w zmniejszeniu obszarów wykluczenia społecznego i w konsekwencji może doprowadzić do zmniejszenia w regionie poziomu ubóstwa, co jest zgodne  z celem szczegółowym określonym w programie RPO WO 2014-2020 oraz celami EU 2020 tj. zwiększenie usług społecznych świadczonych
w regionie.


Grupa docelowa:

Wsparciem objęte zostaną osoby i rodziny zamieszkujące na terenie województwa opolskiego oraz osoby zatrudnione w podmiotach pomocy i integracji społecznej, mających siedzibę na terenie województwa opolskiego. Wsparciem objęte zostaną: osoby i rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym w pierwszej kolejności osoby niesamodzielne (i rodziny tych osób), których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz osoby niesamodzielne, starsze i niepełnosprawne, opiekunowie faktyczni osób niesamodzielnych, osoby niepełnosprawnej powyżej 3 roku życia, otoczenie ww. osób
i rodzin, personel służb świadczących usługi społeczne, osoby fizyczne w zakresie szkolenia na opiekunów środowiskowych i asystentów osobistych osób niepełnosprawnych. 


W projekcie przewiduje się realizację zadań w ramach, których nastąpi:

  1. Zwiększenie rozwoju usług asystenckich i opiekuńczych nad osobami niesamodzielnymi obejmujące m.in. następujące formy wsparcia:
    a) usługi opiekuńcze,
    b) usługi asystenckie świadczone na rzecz osób z niepełnosprawnościami,
    c) nowoczesne technologie informacyjno – komunikacyjne, takie jak np. teleopieka, systemy przywoławcze,
    d) podnoszenie kompetencji i kwalifikacji personelu służb świadczących usługi
    w społeczności lokalnej.
  2. Poprawienie dostępu do mieszkań o charakterze wspomaganym (mieszkania wspierane).
  3. Zwiększenie rozwoju działań umożliwiających osobom niesamodzielnym pozostanie
    w lokalnej społeczności, w tym:
    a) działania wspierające ich aktywność społeczną,
    b) działania wspierające ich samodzielne funkcjonowanie, w tym sfinansowanie wypożyczenia sprzętu niezbędnego do opieki i sprzętu zwiększającego ich samodzielność.
  4. Zwiększenie rozwoju działań wspierających opiekunów faktycznych w opiece nad osobami niesamodzielnymi, w szczególności:
    a) poradnictwo psychologiczne oraz pomoc w uzyskaniu informacji umożliwiających poruszanie się po różnych systemach wsparcia,
    b) tworzenie miejsc krótkookresowego pobytu w zastępstwie za opiekunów faktycznych,
    c) sfinansowanie usługi asystenckiej lub usługi opiekuńczej, w celu umożliwienia opiekunom faktycznym funkcjonowania społecznego, zawodowego lub edukacyjnego.


Ponadto w odpowiedzi na zagrożenie epidemiologiczne COVID 19 realizowane są przez Lidera projektu dodatkowe działania tj.

  • usługa Marszałkowskiego Kuriera Społecznego dla osób starszych i niesamodzielnych,
  • dostarczanie i zapewnienie posiłków dla osób starszych i niesamodzielnych,
  • zakup i dostawa środków ochrony  dla instytucji integracji i pomocy społecznej.


Zadania w projekcie:

  1. Aktywizacja kulturalna seniorów.
  2. Rozwój usług asystenckich i opiekuńczych nad osobami niesamodzielnymi
    w Gminie Kędzierzyn-Koźle.
  3. Zastosowanie aktywizacji ruchowej oraz relaksacyjno-pobudzającej osób korzystających z Dziennego Domu Pobytu w Głubczycach.
  4. Rozwój usług asystenckich i opiekuńczych w Gminie Branice.
  5. Rozwój teleopieki oraz usług asystenckich w rodzinach osób starszych, niesamodzielnych i niepełnosprawnych na terenie Gminy Pokój.
  6. Dzienne usługi opiekuńcze – szansą na lepszą jakość życia osób starszych
    w Gminie Nysa.
  7. Świadczenie usług opiekuńczych dla starszych, samotnych wymagających wsparcia mieszkańców Gminy Lubsza.
  8. Świadczenie usług opiekuńczych dla starszych, samotnych wymagających wsparcia mieszkańców w Gminie Zawadzkie.
  9. Rozwój usług asystenckich i opiekuńczych w Gminie Paczków.
  10. Wsparcie i opieka nad osobami starszymi, w tym z niepełnosprawnościami,
    a także wsparcie dla osób niesamodzielnych w Gminie Kluczbork poprzez organizację usług opiekuńczych.
  11. Wsparcie i opieka nad osobami starszymi, w tym z niepełnosprawnościami,
    a także wsparcie dla osób niesamodzielnych w Gminie Kluczbork poprzez wspomaganie wielopłaszczyznowe osoby niesamodzielnej i jej otoczenia.
  12. Wsparcie i opieka nad osobami starszymi, w tym z niepełnosprawnościami,
    a także wsparcie dla osób niesamodzielnych w Gminie Kluczbork poprzez podniesienie poczucia bezpieczeństwa osoby niesamodzielnej.
  13. Uruchomienie Ośrodka Wsparcia Dziennego dla osób z zespołem otępiennym
    w Gminie Kędzierzyn-Koźle.
  14. Rozwój usług opiekuńczych nad osobami niesamodzielnymi w Gminie Popielów.
  15. Rozwój usług asystenckich i opiekuńczych nad osobami niesamodzielnymi – podnoszenie kwalifikacji personelu służb świadczących usługi w społeczności lokalnej - pakiet szkoleniowy certyfikowany.
  16. Regionalny Dzień Seniora.
  17. Podnoszenie kompetencji personelu służb świadczących usługi w społeczności lokalnej – szkolenia uzupełniające wiedzę i umiejętności.
  18. Regionalny Bank Inicjatyw i Zasobów Senioralnych.
  19. Empowerment „Senior” – Kwartalnik.
  20. Rozwój usług opiekuńczych nad osobami niesamodzielnymi – kurs opiekun osoby starszej i szkolenie przygotowujące do świadczenia sąsiedzkich usług opiekuńczych.
  21. Rozwój usług asystenckich nad osobami niesamodzielnymi – szkolenie asystent osobisty osoby niepełnosprawnej.
  22. Usługi społeczne – utworzenie miejsc w nowo tworzonych mieszkaniach wspomaganych (mieszkaniach chronionych/wspieranych).
  23. Wdrożenie usług asystenckich nad osobami niesamodzielnymi i utworzenie mieszkań wspieranych w Gminie Biała.
  24. Aktywizacja społeczna osób niesamodzielnych.
  25. Wsparcie osób starszych i niesamodzielnych z województwa opolskiego w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego COVID-19.
  26. Wsparcie domów pomocy społecznej z województwa opolskiego w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego COVID-19.
  27. Utworzenie mieszkań wspomaganych/wspieranych na terenie Gminy Popielów.
  28. Animaloterapia – rehabilitacja społeczna osób z różnymi typami niepełnosprawności.
  29. Utworzenie mieszkania chronionego wspieranego w Gminie Nysa.
  30. Rehabilitacja społeczna i zdrowotna osób z niepełnosprawnościami.

  NSD plakat X 2022 format A3

 

 

 

 

 

W latach 2012-2013 Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie – Koźlu oraz Urząd Miasta Kędzierzyn – Koźle realizowali projekt "Senior zawsze aktywny". Partnerem projektu było miasto Bruntal z Czeskiej Republiki.                                                          
            Projekt "Senior zawsze aktywny" realizowany był w ramach Funduszu Mikroprojektów Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2007-2013. Współfinansowano go ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa: PRZEKRACZAMY GRANICE. Koszt projektu to 26 607,00 euro.
            W miesiącu sierpniu miało miejsce spotkanie organizacyjne z partnerem projektu w miejscowości Bruntal, podczas którego omówiono harmonogram działań dotyczących projektu.
1. 19.09.2012 r. – wizyta seniorów z Bruntala w Kędzierzynie – Koźlu,
2. 22.09.2012 r. - wizyta seniorów z Kędzierzyna – Koźla w Bruntalu - "Targi zdrowia",
3. 20.11.2012 r. – konkurs – "Plastyczne Klimaty – Jesienny Collage",
4. 23.04.2013 r. – Przegląd Twórczości Artystycznej Seniorów i Osób Niepełnosprawnych,
5. 25.06.2013 r. – Olimpiada Seniorów i Osób Niepełnosprawnych,
6. 22.10.2013 r.– wizyta seniorów z Kędzierzyna – Koźla do Bruntala na "Festiwal teatralny".
W ramach projektu odbyły się spotkania przygotowujące seniorów do każdego przedsięwzięcia prowadzone przez terapeutów zajęciowych oraz przez profesjonalistów.
            19 września 2012 roku seniorzy z miasta Bruntal gościli w Kędzierzynie – Koźlu. Byli podejmowani przez podopiecznych Domu Dziennego Pobytu Nr 2 "Magnolia", gdzie uczestniczyli w wspólnym biesiadowaniu. Brali udział w spacerze ulicami Koźla, zwiedzali Muzeum Towarzystwa Ziemi Kozielskiej – Baszta oraz Obóz Zagłady w Sławięcicach. Po obiedzie zostali zaproszeni na deser do Domu Dziennego Pobytu Nr 1 "Pod Brzozą". Seniorzy z Czech zapoznali się z miastem oraz zawiązali znajomości z jego mieszkańcami.
            22 września 2012 roku mieszkańcy z naszego miasta uczestniczyli w wyjeździe do czeskiego miasteczka Bruntal. Seniorzy uczestniczyli w "Targach zdrowia", w ramach których dokonali bezpłatne badania poziomu tkanki tłuszczowej, poziom cukru we krwi oraz wysokości ciśnienia tętniczego. W czasie trwania targów była możliwość zakupienia zdrowej żywności: miodu, dietetycznych wyrobów cukierniczych a także suplementów diety. Ponadto podziwialiśmy wystawiane prace seniorów i osób niepełnosprawnych z tamtejszych ośrodków wsparcia a także obejrzeliśmy występy grup tanecznych oraz wokalnych. Następnym punktem wycieczki była kąpiel w "Vellnes". Baseny cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczestników wyjazdu. Osoby które nie korzystały z tej atrakcji zwiedzały miasto.
            Kolejnym przedsięwzięciem był konkurs "Plastyczne Klimaty – Jesienny Collage", na rzecz którego zostały zakupione materiały plastyczne do wyrobu biżuterii, zestawy do wykonania prac techniką kaligramu, zestawy do malowania na szkle oraz artykuły pasmanteryjne a także suche, egzotyczne rośliny, donice, świece, pistolety klejowe z klejem. Akcesoria te wykorzystano w czasie konkursu plastycznego. Z materiałów tych powstały dekoracje jesienne. Uczestnicy tego konkursu mieli okazję do zapoznania się z nowymi technikami plastycznymi. Wszystkie prace zostały zaprezentowane na wystawie pokonkursowej w Miejskim Domu Kultury w Koźlu, a następnie przewieziono je do Bruntala. W czasie trwania konkursu uczestnicy, wolontariusze oraz opiekunowie zostali poczęstowani obiadem. Dla wszystkich wystąpiła młodzież z Zespołu Szkół Nr 1 z Kędzierzyna – Koźla z montażem słowno – muzycznym o przemijaniu oraz o jesieni życia.
            Następnie realizowany był "Przegląd Twórczości Artystycznej Seniorów i Osób Niepełnosprawnych". Na scenie Miejskiego Ośrodka Kultury wystąpiło 7 zespołów. Grupy te pokazały bardzo szeroki wachlarz gatunków sztuki oraz swoich umiejętności. Nasi partnerzy przedstawili utwory muzyczne współczesne jak i folklorystyczne grane na nietypowych instrumentach: bębnach afrykańskich i fletach. Seniorzy z Kędzierzyna – Koźla przedstawili różne formy artystyczne: taniec, śpiew, kabaret. Dla uczestników i gości zaproszonych wystąpił wokalista z naszego miasta pan Mirosław Siwakowski. Na zakończenie spotkania wszyscy przeszliśmy historycznymi uliczkami miasta na obiad słuchając interesujących opowieści o Koźlu przedstawianych przez seniorkę – wolontariuszkę panią Urszulę Więcek. Spotkanie to pozwoliło poznać jego uczestnikom kulturę i folklor obydwu narodów.
            W czasie trwania projektu odbyła się Olimpiada Seniorów i Osób Niepełnosprawnych, na  którą zakupiono akcesoria sportowe takie jak: rakietki i lotki do badmintona, tarcze i rzutki do "Darta", piłki do gry w piłkę siatkową, gry zręcznościowe - "Janga" a także zestawy kręgli i zestawy do gry w hokeja na trawie. Obecnie służą one do prowadzenia terapii oraz zajęć aktywizacyjnych w Domach Dziennego Pobytu. Przedsięwzięcie to odbyło się w kędzierzyńsko – kozielskiej hali sportowej, w atmosferze rywalizacji fair play. Olimpiada sportowa była okazją do sprawdzenia formy fizycznej, możliwości ruchowych jej uczestników a przede wszystkim była bardzo dobrą zabawą.
            22 października 2013 roku seniorzy z Kędzierzyna - Koźla byli uczestnikami wyjazdu do Bruntala na "Festiwal Teatralny". Mieszkańcy naszego miasta obejrzeli przedstawienia wokalne i instrumentalne w wykonaniu partnerów projektu. Kędzierzyn -Koźle, reprezentowała grupa teatralna z Domu Dziennego Pobytu Nr 2 "Magnolia" oraz grupa taneczna "Single" z Domu Dziennego Pobytu Nr 5 "Nasz Dom". Seniorzy przedstawili scenę balkonową z dramatu "Romeo i Julia". Następnie część osób zwiedzała z Panem przewodnikiem miasto a część zażywała ciepłych kąpieli w bruntalskim basenie.
            Na zakończenie projektu "Senior zawsze aktywny" został wydany dwujęzyczny polsko – czeski tomik poezji seniorów "Ogrody duszy". Zamieszczono w nim wiersze, których autorami są  seniorzy z obydwu miast. Ilustrowanego zdjęciami, które były wykonane w trakcie trwania projektu.
            Projekt "Senior zawsze aktywny" pozwolił na zmianę stereotypowego postrzegania starości. Senior biorący udział w projekcie to osoba aktywna, z pasjami i z planami na interesujące życie.. W czasie trwania przedsięwzięcia nastąpiła wymiana doświadczeń, pomysłów oraz dobrych praktyk niezbędnych w rozwoju osobistym. Seniorzy mieli okazję do poprawienia swojej kondycji fizycznej, zapoznania się z nowymi technikami plastycznymi a także pokazania swoich umiejętności artystycznych. Zapoznali się z kulturą Czeską i Polską.



 

Gminny Program Wspierania Rodziny:

Termin zgłaszania uwag i wniosków do konsultowanego projektu - do 8.06.2012r.

 



 

 Przeprowadzenie konsultacji  Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2013-2015 dla Gminy

Świadczenie rodzicielskie przysługuje w wysokości 1000 zł

Świadczenie rodzicielskie przysługuje osobom sprawującym opiekę nad dzieckiem, które z powodu swojej sytuacji zawodowej nie mogą skorzystać z zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia macierzyńskiego. Ze wsparcia tego mogą skorzystać na przykład osoby bezrobotne, studenci czy pracujący na umowę o dzieło.

Przysługuje ono:

  1. matce albo ojcu dziecka*;
  2. opiekunowi faktycznemu dziecka (tj. osobie faktycznie opiekującej się dzieckiem, jeżeli wystąpiła z wnioskiem do sądu rodzinnego o przysposobienie dziecka) w przypadku objęcia opieką dziecka w wieku do ukończenia 14. roku życia;
  3. rodzinie zastępczej, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej, w przypadku objęcia opieką dziecka w wieku do ukończenia 7. roku życia, a w przypadku dziecka, wobec którego podjęto decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego - do ukończenia 10. roku życia;
  4. osobie, która przysposobiła dziecko, w przypadku objęcia opieką dziecka w wieku do ukończenia 14 roku życia.

*Świadczenie rodzicielskie przysługuje ojcu dziecka w przypadku:

  1. skrócenia okresu pobierania świadczenia rodzicielskiego na wniosek matki dziecka po wykorzystaniu przez nią tego świadczenia za okres co najmniej 14 tygodni od dnia urodzenia dziecka;
  2. śmierci matki dziecka;
  3. porzucenia dziecka przez matkę.

Świadczenie rodzicielskie przysługuje przez okres:

  • 52 tygodni - w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie,  przysposobienia jednego dziecka lub objęcia opieką jednego dziecka;
  • 65 tygodni - w przypadku urodzenia dwojga dzieci przy jednym porodzie,  przysposobienia dwojga dzieci lub objęcia opieką dwojga dzieci;
  • 67 tygodni - w przypadku urodzenia trojga dzieci przy jednym porodzie,  przysposobienia trojga dzieci lub objęcia opieką trojga dzieci;
  • 69 tygodni - w przypadku urodzenia czworga dzieci przy jednym porodzie,  przysposobienia czworga dzieci lub objęcia opieką czworga dzieci;
  • 71 tygodni - w przypadku urodzenia pięciorga i więcej dzieci przy jednym porodzie,  przysposobienia pięciorga i więcej dzieci lub objęcia opieką pięciorga i więcej dzieci.

Aby objąć wsparciem jak największą grupę osób i zapewnić rodzicom jak największe wsparcie materialne w pierwszym okresie życia dziecka, świadczenie rodzicielskie w wysokości 1000 zł miesięcznie nie jest uzależnione od kryterium dochodowego(jest to kwota netto, gdyż świadczenie rodzicielskie nie podlega opodatkowaniu, ani innym obciążeniom).

Kwotę świadczenia rodzicielskiego przysługującą za niepełny miesiąc ustala się, dzieląc kwotę świadczenia przez liczbę wszystkich dni kalendarzowych w tym miesiącu, a otrzymaną kwotę mnoży się przez liczbę dni kalendarzowych, za które świadczenie przysługuje. Kwotę świadczenia przysługującą za niepełny miesiąc zaokrągla się do 10 groszy w górę.

Osobie uprawnionej do świadczenia rodzicielskiego przysługuje:

  • w tym samym czasie jedno świadczenie rodzicielskie bez względu na liczbę wychowywanych dzieci;
  • jedno świadczenie rodzicielskie w związku z wychowywaniem tego samego dziecka.

Świadczenie rodzicielskie nie przysługuje, jeżeli:

  • co najmniej jeden z rodziców dziecka lub opiekun faktyczny dziecka (tj. osoba faktycznie opiekująca się dzieckiem, jeżeli wystąpiła z wnioskiem do sądu rodzinnego o przysposobienie dziecka), lub rodzina zastępcza, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej, otrzymują zasiłek macierzyński lub uposażenie za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego lub okres urlopu rodzicielskiego;
  • dziecko zostało umieszczone w pieczy zastępczej - w przypadku matki lub ojca lub osoby, która przysposobiła dziecko;
  • jeden z rodziców dziecka lub opiekun faktyczny dziecka (tj. osoba faktycznie opiekująca się dzieckiem, jeżeli wystąpiła z wnioskiem do sądu rodzinnego o przysposobienie dziecka), lub rodzina zastępcza, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej, nie sprawują lub zaprzestali sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem, w tym w związku z zatrudnieniem lub wykonywaniem innej pracy zarobkowej, które uniemożliwiają sprawowanie tej opieki;
  • w związku z wychowywaniem tego samego dziecka lub w związku z opieką nad tym samym dzieckiem jest już ustalone prawo do świadczenia rodzicielskiego, dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
  • osobom uprawnionym do świadczenia rodzicielskiego przysługuje za granicą świadczenie o podobnym charakterze do świadczenia rodzicielskiego, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.

Prawo do świadczenia rodzicielskiego ustala się, począwszy od miesiąca urodzenia lub przysposobienia dziecka, a w przypadku opiekuna faktycznego dziecka i rodziny zastępczej, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej,  od miesiąca objęcia dziecka opieką, jeżeli wniosek o ustalenie prawa do świadczenia rodzicielskiego został złożony w terminie 3 miesięcy, licząc od dnia urodzenia lub przysposobienia dziecka, a w przypadku opiekuna faktycznego dziecka i rodziny zastępczej, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej, od dnia objęcia dziecka opieką.

W przypadku złożenia wniosku po terminie, nie później jednak niż w okresie 52 tygodni, w przypadku urodzenia  (przysposobienia, objęcia opieką) jednego dziecka i odpowiednio dłużej w przypadku urodzenia (przysposobienia, objęcia opieką) więcej dzieci, prawo do świadczenia rodzicielskiego ustala się, począwszy od miesiąca, w którym wpłynął wniosek.

W przypadku gdy świadczenie rodzicielskie przysługuje ojcu dziecka, termin 3 miesięcy, jest liczony od dnia skrócenia okresu pobierania świadczenia rodzicielskiego, śmierci matki dziecka lub porzucenia dziecka przez matkę.

Wzór wniosku:

 

Najnowsze zamówienia publiczne